GOTT TIPS TILL ALLA BILÄGARE

Tips! Här kan ni köpa fälgar från 16 tum till 22 tum och däck till billigare priser Vi har sedan 2009 jobbat med ABS Wheels och kan därför rekommendera deras sida. Hoppas att du finner bloggen rolig och kul. Vill du kontakta oss så kan du göra det på jaramasverige@gmail.com

onsdag 20 mars 2013

Bilder från Geneve 2013 - Del 4 Brittiska bilar

I denna artikel frångår vi rådande ordning vad gäller ägandet av f.d. brittiska märken. Här väljer vi att betrakta Genevesalongen 2013 utifrån ett "ursprungligt brittiskt" perspektiv. Med andra ord sorterar vi här in Rolls Royce och Bentley som alla numera är i tysk ägo. Även Land Rover och Jaguar har vi här räknat hem till de Brittiska öarna.

Somliga säger att brittisk bilindustri är död, men det stämmer faktiskt inte. Aston Martin och McLaren är märken med ypperliga produktlinjer som kan mäta sig med de absolut värsta konkurrenterna. Där till har vi Morgan som balanserar klassiska modeller med retromoderna skapelser på perfekt vis. 

Största brittiska numret var tveklöst McLaren P1. Kompromisslös supersportbil som kan matcha LaFerrari, Lamborghini och grabbarna vilken dag som helst. 0-300km/h är tydligen den nya måttstocken för supersportbilar och den klarar P1:an på 17 sekunder. Lillebror (med namn som en microugn) MP4-12C har också visat sig extremt kompetent i flera oberoende tester. Men lite långsammare är det ju. Här får man nöja sig med 0-200km/h på 9 sekunder. Något P1:an klarar på 7 röda.

Aston Martin firade 100 år som verksamhet och visade upp några modeller ur sitt digra program, Cygnet, DB9 Volante, DB Coupe, V12 Vantage, Vanquish och fyradörrars Rapide S. Snygga anletsdrag är den gemensamma faktorn för alla dessa.

Morgan visade upp klassikern Plus Eight som förfinas varje år som går. Senaste nytt är att man kan beställa ett viktminskningspaket som lättar bilen 50 kilo bl.a. genom byte av stolar och fälgar. Allt för förbättrad körkänsla.

Premiärvisad under 2012 men fortfarande värd att omnämna är Jaguars nya F-type. Vacker roadster med bra prestanda. Vad mer kan man begära? R modell behövs knappast när V8:an redan medger 300 km/h i toppfart och 0-100 på låga 4:a. Instegsmodellen med 6:a och 340 hk ger tillräckligt med vind i håret, tror vi.

Land Rover slog på stora trumman med sin nya Range Rover. Större, bättre och 400 kilo(!) lättare än föregångaren. En klassiker i modern tappning och ack så elegant.

VW ägda Bentleys modellflora ökar och utöver "storsäljaren" GT, finns även Mulsanne och nu Flying Spur. Lyx och flärd är honnörsorden här och motoreffekter som får en att tappa andan.

Lyxigast är dock alltid(?) Rolls Royce och de kom till Geneve med helt nya Wraith som är en lyx coupe utan like. RR betonar komforten snarare än sportigheten i denna skapelse, men passa dig när du öppnar den felvända dörren. Prislappen börjar runt 2,5 miljoner. Smakar det så kostar det.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar